فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی - مراحل انجام فیروزه کوبی - شناخت سنگ فیروزه اصل از تقلبی - نحوه نگهداری از سنگ فیروزه و محصولات فیروزه کوبی - زنده کردن سنگ فیروزه مرده

  • ۰
  • ۰

صنایع دستی فیروزه کوبی در دکوراسیون منزل

نقش صنایع دستی در دکوراسیون داخلی خانه

امروزه بسیاری از افراد برای تزیین و دکوراسیون منزل خود از صنایع دستی و آثار سنتی متفاوتی استفاده می‌کنند. دکوراسیون ایرانی و سازه‌های دستی مورد توجه اقوام و ملت‌های زیادی قرار گرفته است . یکی از علت‌های توجه این است که در صنایع دستی ایرانی از رنگ‌ها و طرح‌های سنتی بسیار زیبایی استفاده شده که نتوانسته است نظر مشتریان زیادی را به خود جلب کند.

فیروزه کوبی یکی از رشته‌های صنایع دستی بوده که در طرح‌ها و مدل‌های متفاوتی طراحی و تولید می‌شود. قدمت این هنر به شصت سال قبل می‌رسد که ابتدا بر روی دستبند، گل سینه، گوشواره و... انجام گرفته است و اکنون بر روی بشقاب، کاسه، آینه و... قابل انجام است و افراد زیادی برای زیباسازی منزل و یا حتی دفتر کار خود از این نمونه صنایع دستی استفاده می‌کنند.

روش انجام فیروزه کوبی

برای انجام این کار صنعتگر فیروزه کوب سنگ‌های خرد شده را از فیروزه تراشی‌ها و یا معادن مشهد و نیشابور تهی می‌کند. سپس به دلیل داشتن گرد و غبار ما بین خرده سنگ‌ها آن‌ها را از هر گونه ضایعات پاک نموده و با توجه به اندازه آن‌ها از یکدیگر جداسازی می‌نماید تا بتواند برای ساخت هر مدل از سنگ مورد نیاز استفاده نماید.

در مرحله بعد ظرف مورد نظر یا هر سطح دیگری که قصد دارد روی آن فیروزه کوبی انجام دهد را با درجه حرارت 30 درجه سانتی گراد گرم کرده و در قسمت‌هایی که می‌خواهد سنگ‌ها را قرار دهد را با لاک فیروزه کوبی ذوب شده می‌پوشاند.

هنگامی که لاک حالت چسبندگی دارد سنگ‌ها را بر روی آن قرار می‌دهد. چیدمان سنگ‌ها باید به گونه‌ای باشد که هیچ فاصله‌ای در بین آن‌ها وجود نداشته باشد. پس با دست بر روی سنگ‌ها فشار وارد کرده تا به خوبی چسبیده شوند. سپس در مرحله بعد سطح کار را سمباده زده و صیقل می‌دهند تا صاف و یکدست گردد. در مرحله آخر به پرداخت کاری آن می‌پردازند.

همیشه باید به این نکته توجه نمود که هرچه ظرف پر کارتر باشد و فاصله بین خرده سنگ‌ها بر روی سطح فیروزه کوبی شده کمتر باشد از ارزش بیشتری برخوردار بوده و قیمتی‌تر می‌باشد . البته جنس سنگ فیروزه بسیار قابل اهمیت است و نقش زیادی در زیبایی و درخشش این نوع کار دارد.

همچنین بخوانید:

  • ۹۸/۱۱/۲۱
  • کیمیا کاظم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی