فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی - مراحل انجام فیروزه کوبی - شناخت سنگ فیروزه اصل از تقلبی - نحوه نگهداری از سنگ فیروزه و محصولات فیروزه کوبی - زنده کردن سنگ فیروزه مرده

  • ۰
  • ۰

انواع فیروزه عبارتند از: فیروزه عَجمی و فیروزه شَجری.

فیروزه عجمی

فیروزه عَجمی چیست؟

فیروزه عجمی هیچ رگه‌ای داخل خودش ندارد و به رنگ آبی آسمانی است. این فیروزه بسیار گران و با ارزش است. این فیروزه در داخل سنگ چرب و سیاه رنگی رشد می‌کند و تشخیص آن دشوار است و فقط بومی ها میتوانند آن را تشخیص بدهند. این فیروزه مانند مرواریدی در صدف می ماند.

فیروزه شجری

فیروزه شجری چیست؟

فیروزه شجری به فیروزه های سبز و آبی رنگی که رگه دار هستند گفته می شود. شجر در زبان عربی به معنای درخت است. این فیروزه همانند درخت که در زمین ریشه دارد می ماند. به همین دلیل است که تونل های معدن طبقه مانند است. این سنگ حتی از طلا هم گران تر است.

نحوه شکل گیری فیروزه چگونه است؟

بهترین فیروزه دنیا از معادن نیشابور استخراج می‌شود و مواد تشکیل دهنده آن سولفات مس، آلومینیوم و آهن است. فیروزه در صورتی شکل می‌گیرد که در کنار این مواد آب وجود داشته باشد. پنجاه میلیون سال پیش فوران یک آتشفشان در کوه‌های نیشابور باعث ایجاد فیروزه با شکل‌های مختلف شده است. این سه عنصر که در گسل‌ها موجود بوده‌اند، پس از سرد شدن به شکل‌های مختلف در آمدند. به این صورت که فیروزه سبز در قسمت‌هایی که سولفات مس بیشتری داشتد ایجاد شده است. آلومینیوم باعث ایجاد فیروزه آبی مایل به سفید شده و سولفات آهن هم فیروزه آبی رنگ را شکل داده است. در جاهایی که آب و سولفات مس فراوانی وجود داشته است فیروزه عجم ایجاد شده است که رنگ آبی آسمانی زیبایی دارد تا حدی که چشم را میزند. در معادن دامغان و کرمان هم فیروزه وجود دارد و استخراج می‌شود اما همان طور که اشاره کردیم بهترین فیروزه دنیا از معادن نیشابور استخراج می‌شود.

  • ۹۸/۰۹/۱۰
  • کیمیا کاظم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی