فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی - مراحل انجام فیروزه کوبی - شناخت سنگ فیروزه اصل از تقلبی - نحوه نگهداری از سنگ فیروزه و محصولات فیروزه کوبی - زنده کردن سنگ فیروزه مرده

  • ۰
  • ۰

پذیرایی از مهمانان و احترام به آن‌ها یکی از بخش‌های جدا نشدنی از فرهنگ ایرانی است. به همین دلیل، تنوع انواع ظروف پذیرایی در میان صنایع دستی ایران بسیار بالا است. در همه انواع هنرهای دستی از میناکاری و قلمزنی گرفته تا فیروزه کوبی و  نقره کاری، انواع و اقسام ظروف پذیرایی را می توان یافت. در این نوشتار قصد داریم تا انواع مختلف ظروف پذیرایی ای را به شما عزیزان معرفی کنیم که در هنگام خرید ظروف فیروزه کوبی شده می توانید از میان آنها انتخاب کنید.

ظروف پذیرایی فیروزه کوبی

در میان صنایع دستی مختلف که به تولید ظروف پذیرایی پرداخته‌اند فیروزه کوبی یکی از جدیدترین و ارزشمندترین ساخت‌ها را دارد.

انواع ظروف پذیرایی فیروزه کوبی شده که می توانید برای پذیرایی از مهمانان خود تهیه کنید عبارتند از: میوه خوری فیروزه کوبی، شکلات خوری فیروزه کوبی، آجیل خوری فیروزه کوبی، گز خوری فیروزه کاری، کاسه و بشقاب فیروزه کاری، کشکول فیروزه کوبی و غیره

مزایای استفاده از ظروف پذیرایی فیروزه کوبی

از جمله مزایای ظروف پذیرایی فیروزه کاری این است که می‌توان از انها برای پذیرایی در موقعیت ها و مجالس مختلف و برای اقلام مختلف استفاده کرد. برای نمونه می‌توان از کشکول فیروزه کوبی به عنوان میوه خوری فیروزه کوبی استفاده کرد. یا درون شیرینی خوری می‌توان شکلات و میوه را نیز قرار داد.

بعلاوه، اگرچه، بسیاری از افراد صنایع دستی فیروزه کوبی را به عنوان ظروف تزیینی در دکوراسیون منزل و محل کار خود استفاده می‌کنند، اما شما به راحتی می‌توانید برای پذیرایی از مهمانانتان از این صنایع دستی زیبا استفاده کرده و بابت آسیب دیدن آن نیز هیچ گونه نگرانی نداشته باشید.

نگهداری از ظروف پذیرایی فیروزه کوبی

محصولات فیروزه کوبی باید به دقت نگهداری شوند زیرا سنگ فیروزه به عنوان یکی از سنگ‌های زنده دنیا مرتباً در حال تغییر است و در صورت عدم مراقبت از آن رنگ خود را از دست می‌دهد. هنگام تمیز کردن ظروف پذیرایی فیروزه کوبی آن را با استفاده از دستمال نمناک تمیز کنید و از به کار بردن مواد شیمیایی برای شستن آن و همچنین اسکاچ یا دستمال‌های زبر پرهیز کنید.

طراحی ظروف در این صنایع دستی به گونه‌ای است که بخش‌هایی از ظرف توسط سنگ فیروزه پوشانده شده و بقیه قسمت‌های آن به رنگ مس می‌باشد. بنابراین برای نگهداری آن سعی کنید از فلز مس نیز مراقبت به عمل آورید و هرگونه مواد اسیدی و نمکی را از آن دور نگه دارید. زیرا فلز مس در مجاورت این مواد تغییر رنگ می‌دهد.

  • ۰۰/۰۱/۳۱
  • کیمیا کاظم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی