فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی - مراحل انجام فیروزه کوبی - شناخت سنگ فیروزه اصل از تقلبی - نحوه نگهداری از سنگ فیروزه و محصولات فیروزه کوبی - زنده کردن سنگ فیروزه مرده

  • ۰
  • ۰

گردنبند فیروزه کوب

زیورآلات فیروزه کوبی

در فیروزه کوبی که قدمت آن به 100 سال هم نمی‌رسد از تکه‌های کوچک فیروزه استفاده می‌شود. این تکه‌های فیروزه که دیگر کاربرد ندارند با نهایت ظرافت و نظم و دقت بر روی زیرساخت فلزی چسبانده می‌شوند. همان‌طور که اشاره کردیم قدمت فیروزه کوبی کمتر از یک قرن است اما قدمت زیورآلات فیروزه کوب به بیش از هزار سال پیش برمی‌گردد. باستان شناسان کشف کرده‌اند که مصریان چند سده قبل از میلاد از این زیورآلات استفاده می‌کرده‌اند. در این مطلب به صحبت درباره این زیورآلات خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

این هنر ابتدا در مشهد آغاز و سپس به اصفهان آورده شده است. در ساخت زیورآلات فیروزه کوبی همانند فیروزه کوبی از قطعات بلااستفاده فیروزه استفاده می‌شود. برای ساخت زیورآلات هم باید ابتدا زیرساخت فلزی آن را آماده نمود. این زیرساخت می‌تواند از جنس برنج، مس و یا نقره انتخاب شود. سپس قطعات کوچک فیروزه توسط چسب فیروزه کوبی بر روی زیرساخت چسبانده می‌شود. این کار باید با دقت و نهایت ظرافت انجام شود تا زیورآلات ساخته شده از ارزش بالایی برخوردار گردند. پس از تکمیل چسباندن قطعات فیروزه، سطح آن را ساب می‌دهند تا یکنواخت و یکدست گردد. در نهایت هم آن را پولیش می‌دهند تا جلا و درخشش کافی را پیدا کند و زیبایی‌اش دو برابر شود و روی آن از لایه پلی‌استر استفاده می‌شود.

انگشتر فیروزه کوبی

ارزش زیورآلات فیروزه کوبی چگونه تعیین می‌شود؟

برخی از زیورآلات فیروزه کوب عبارت‌اند از انگشتر فیروزه کوب، گردنبند فیروزه کوب، دستبند فیروزه کوب و غیره. جنس فلزی که برای این زیورآلات استفاده می‌شود قیمت نهایی این زیورآلات را تعیین می‌کند. هم‌چنین اگر به ظرافت زیر ساخت اهمیت داده شود ارزش آن افزایش می‌یابد. از این رو کارگاه‌هایی که به تمیزی و ظرافت کار اهمیت می‌دهند، محصولاتشان طرف داران بیشتری در داخل و خارج از ایران دارد. در بین زیورآلات فیروزه کوب، حلقه فیروزه کوب یکی از زیورآلاتی است که حتی برای زیرساخت آن از طلا هم استفاده می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. زیورآلات فیروزه کوبی را می‌توانید به صورت ست و یا به صورت تکی بر اساس میل و سلیقه‌تان خریداری نمایید.

گردنبند فیروزه کوبی

نگهداری از زیورآلات فیروزه

در نگهداری از زیورآلات فیروزه باید نهایت دقت را داشته باشید. زیرا سنگ فیروزه در اثر برخورد با مواد شیمیایی و روغنی مانند عطر و ادکلن یا مواد آرایشی تغییر رنگ می‌دهد. هم‌چنین این سنگ را باید از تابش مستقیم آفتاب دور نگه داشت زیرا نور خورشید هم می‌تواند باید تغییر رنگ آن بشود. در هنگام شستشوی ظروف و زیورآلات فیروزه از آب داغ استفاده نکنید. برای شستن آن باید از آب ولرم و شوینده‌های ملایم استفاده نمایید. و جدا از ضربه خوردن آن جلوگیری کنید تا عمر زیورآلات خود را حفظ کنید.

  • ۹۸/۰۸/۲۷
  • کیمیا کاظم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی