فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی - مراحل انجام فیروزه کوبی - شناخت سنگ فیروزه اصل از تقلبی - نحوه نگهداری از سنگ فیروزه و محصولات فیروزه کوبی - زنده کردن سنگ فیروزه مرده

  • ۰
  • ۰

ظرافت ظروف فیروزه کوبی

همان‌گونه که قبلاً به مراحل ساخت ظروف فیروزه کوبی پرداختیم، در آنجا ذکر کردیم صنایع دستی فیروزه کوبی بر روی ظروف مسی اجرا می‌شود. قطعات ریز و متعدد سنگ فیروزه با استفاده از دست بر روی ظروف مسی چیده می‌شود و با به کارگیری لاک گردویی فیروزه کوبی محکم می‌شود.

امروزه اصفهان به عنوان پایتخت فیروزه کوبی ایران شناخته می‌شود و تولیدات انبوه این صنایع دستی در طرح‌ها و مدل‌های مختلف به شهرهای دیگر و خارج از مرزهای ایران نیز صادر می‌شود. در شهرهای دیگر ایران مانند تهران و شیراز نیز فیروزه کوبی انجام می‌شود اما شهر اصفهان مرکز تولید این صنایع دستی نفیس شناخته شده است. برندهای معتبر فیروزه کوبی متعددی در اصفهان مشغول به کار هستند و تولیدات آن‌ها شهرت جهانی دارد. به همین دلیل سالانه مسافران و گردشگران ایرانی و خارجی فراوانی برای بازدید و خرید صنایع دستی فیروزه کوبی به این شهر سفر می‌کنند.

ظروف فیروزه کوبی با کیفیت چگونه شناسایی می‌شود؟

ملاک ارزش گذاری فیروزه کوبی در درجه اول سنگ فیروزه به کار برده شده در تولید آن است. فیروزه نیشابور به‌عنوان مرغوب‌ترین و ارزشمندترین سنگ فیروزه در سطح جهان شناخته شده است. به گونه‌ای که ملاک ارزش گذاری بر روی سنگ‌های فیروزه به دست آمده از معادن فیروزه جهان فیروزه نیشابور است. به همین دلیل کیفیت و مرغوبیت سنگ فیروزه به کار برده شده در ظروف صنایع دستی اهمیت فراوانی دارد و موجب بالا رفتن ارزش مادی و هنری آن می‌شود.

فلز مس به کار رفته در تولید ظرف و همچنین ضخامت آن بسیار مهم است. میزان خلوص و مرغوبیت فلز مس نیز در ساخت ظروف فیروزه کوبی ارزشمند مؤثر است.

علاوه بر مرغوبیت و کیفیت سنگ فیروزه مورد استفاده در تولید این صنایع دستی، شیوه چینش قطعات سنگ نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. هرچقدر این قطعات از نظر شکل ظاهری هم اندازه تر باشند و نزدیک‌تر به هم چیده شوند ارزش مادی و هنری ظروف فیروزه کوبی تولید شده بالاتر است.

  • ۹۸/۱۲/۱۶
  • کیمیا کاظم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی