فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی - مراحل انجام فیروزه کوبی - شناخت سنگ فیروزه اصل از تقلبی - نحوه نگهداری از سنگ فیروزه و محصولات فیروزه کوبی - زنده کردن سنگ فیروزه مرده

  • ۰
  • ۰

مقایسه فیروزه نیشابور و فیروزه کرمان

فیروزه نیشابور، بهترین فیروزه دنیا

سنگ فیروزه نیشابور مرغوب‌ترین سنگ فیروزه شناخته شده در دنیا است. این سنگ که زیبایی بی‌همتایی دارد از مرکز شهرستان بزغان و از معدن علیا استخراج می‌شود. سنگی که از این معدن استخراج می‌شود زیباترین رنگ آبی فیروزه‌ای را دارد. فیروزه نیشابور دارای ضخامت کمی است و در حدود یک میلی‌متر ضخامت دارد. این فیروزه به علت آب و هوای نیشابور و موادی که در آن وجود دارد از درخشش و زیبایی بی‌نظیری برخوردار است.

ویژگی‌های فیروزه کرمان

فیروزه کرمان به نسبت فیروزه نیشابور ضخامت بیشتری دارد و گوشتی است اما این فیروزه اکثراً دارای استقامت و سختی پایینی می‌باشد و در برابر ضربه آسیب پذیر است. به همین دلیل در هنگام تراشیده شدن احتمال ساییده شدن یا شکستن آن زیاد است. در مقایسه فیروزه کرمان و فیروزه نیشابور همچنین می‌توان گفت که فیروزه کرمان از محبوبیت کمتری برخوردار است در حالی که فیروزه نیشابور شهرت جهانی دارد. فیروزه‌های کرمان بعضاً دارای رنگ زیبا و خاصی هستند اما بعضی از آن‌ها هم کدر رنگ هستند. اما به طور کلی همه‌ی فیروزه‌های اصل از زیبایی مخصوص به خود برخوردار هستند.

ظروف فیروزه کوبی

سنگ فیروزه چه کاربردی دارد؟

از ضایعات سنگ فیروزه که در کارگاه‌های فیروزه تراشی به دست می‌آید در ساخت ظروف فیروزه کوبی و زیورآلات فیروزه کوب استفاده می‌شود. کاربرد فیروزه کرمان بیشتر در ساخت زیورآلات فیروزه مانند انگشتر فیروزه و یا تسبیح است. هم‌چنین از فیروزه کرمان به علت سختی پایینی که دارد در فیروزه کوبی استفاده نمی‌شود زیرا به اندازه کافی محکم نیست و احتمال دارد در مرحله‌ی سابیده شدن استحکام کافی را نداشته باشد.

نگهداری از سنگ فیروزه

فیروزه سنگ حساسی است و برای مراقبت از آن باید آن را از مواد شیمیایی و روغنی، کرم و لوازم‌آرایشی و عطر و ادکلن دور نگه دارید. همچنین برای تمیز کردن آن می‌توانید از یک دستمال نرم نمدار استفاده کنید و یا روش‌های شارژ کردن فیروزه را مطالعه نمایید. به خاطر داشته باشید که سنگ فیروزه نباید برای طولانی مدت در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرد زیرا تغییر رنگ می‌دهد و به اصطلاح می‌میرد و بی‌خاصیت می‌شود.

  • ۹۸/۱۰/۰۱
  • کیمیا کاظم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی