فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی - مراحل انجام فیروزه کوبی - شناخت سنگ فیروزه اصل از تقلبی - نحوه نگهداری از سنگ فیروزه و محصولات فیروزه کوبی - زنده کردن سنگ فیروزه مرده

  • ۰
  • ۰

دنیا، گستره پرشکوهی از طرح‌ها و رنگ‌هاست. رنگ‌ها بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند و دنیای سیاه و سفید به‌هیچ‌وجه قابل تصور نیست. رنگ‌ها دنیا را زیباتر می‌کنند و بخش اصلی بسیاری از پدیده‌ها و مصنوعات هستند. در انواع صنایع دستی ایران نیز رنگ‌ها جایگاه خاص خود را دارند. یکی از بهترین هدیه های صنایع دستی اصفهان، هنر فیروزه کوبی است که با استفاده از سنگ فیروزه ساخته می‌شود و رنگ فیروزه‌ای در آن نقش زیادی دارد.

با توجه به علم روانشناسی هر کدام از انواع رنگ‌ها معنایی را منتقل می‌کنند و نشان‌دهنده یک حالت روانشناسی هستند. به‌عبارت‌دیگر از روی رنگ مورد علاقه افراد می‌توان با استفاده از علم روانشناسی به شخصیت آن‌ها پی برد و ویژگی اخلاقی آن‌ها را در نظر گرفت. در این مطلب از بین تمامی رنگ‌ها و سنگ‌ها ما قصد داریم به بررسی سنگ فیروزه و همچنین رنگ فیروزه ای بپردازیم.

گذشته از روانشناسی رنگ، هرکدام از سنگ‌های گران قیمت موجود در طبیعت نیز مانند: سنگ فیروزه، دارای روانشناسی هستند و نشان‌دهنده ویژگی‌ها و خصوصیاتی می‌باشند و از این رو هر یک از سنگ‌های گران قیمت را به‌صورت نمادین به یکی از ماه‌های سال نسبت داده‌اند.

 

روانشناسی رنگ فیروزه ای

سنگ فیروزه که مرغوب‌ترین نوع آن به شهر نیشابور تعلق دارد و معادن استخراج آن در نیشابور واقع‌شده است، یک سنگ گران‌بهای بسیار زیبا و آرامش‌بخش است که توجه افراد بسیار زیادی را به خود جلب می‌کند و طرفداران بسیاری در ایران و سایر کشورها دارد.

رنگ فیروزه ای که از خانواده رنگ آبی است و در میان بانوان طرفداران بسیار زیادی دارد، بیانگر دارا بودن مناعت طبع و شخصیتی آرام و لطیف می‌باشد. همچنین در روانشناسی رنگ فیروزه ای به خصوصیات اخلاقی از قبیل: صداقت، تعهد، وفاداری، ایمان، بخشندگی، ذکاوت، اعتماد و اعتمادبه‌نفس نیز اشاره می‌شود. از دیگر نشانه‌های این رنگ هم می‌توان به دارا بودن احساس سر زندگی در افراد و همچنین شادابی و جوانی نیز اشاره کرد.

 

روانشناسی سنگ فیروزه

همان‌طور که می‌دانید سنگ‌های گوناگون باعث جریان پیدا کردن انرژی‌های گوناگون در افراد و در محیط می‌شوند. از این رو استفاده از سنگ‌های قیمتی نه تنها به‌عنوان زیورآلات بلکه به‌عنوان یک شی پدیدآورنده انرژی در طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی نیز توصیه می‌شود که بارزترین توصیه در این خصوص توسط علم فنگ شویی موجود است. بر اساس این علم، استفاده از سنگ در دکوراسیون به عنوان یکی از عناصر ضروری در نظر گرفته شده است. بعلاوه، سنگ های فیروزه به وفور در زیور‌ آلات فیروزه کوبی شده به کار می روند.

 

روانشناسی رنگ فیروزه ای در دکوراسیون

استفاده از رنگ فیروزه‌ای در دکوراسیون باعث به وجود آمدن محیطی دلچسب و آرامش‌بخش برای افراد می‌شود، خصوصاً اگر از سنگ فیروزه استفاده شود که در این صورت علاوه بر انرژی موجود در این رنگ، انرژی موجود در سنگ که یکی از عناصر موجود در طبیعت می‌باشد نیز به محیط منتقل می‌گردد.

در رابطه با استفاده از سنگ فیروزه در طراحی دکوراسیون لازم به ذکر است که با استفاده از این نوع سنگ می‌توانید علاوه بر محیط دلچسب، یک طراحی تشریفاتی و لوکس را نیز در محیط موردنظر خود ایجاد کنید.

از این رو اگر قصد دارید دکوراسیون محیط مورد نظر خود را آرامش‌بخش و دلچسب طراحی کنید، حتماً از این رنگ و یا سنگ فیروزه در طراحی دکوراسیون استفاده کنید و روانشناسی رنگ فیروزه ای را در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید از ظروف فیروزه‌کوبی برای تزیین دکوراسیون داخلی خانه خود استفاده کنید.

  • ۹۹/۱۲/۲۵
  • کیمیا کاظم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی