فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی - مراحل انجام فیروزه کوبی - شناخت سنگ فیروزه اصل از تقلبی - نحوه نگهداری از سنگ فیروزه و محصولات فیروزه کوبی - زنده کردن سنگ فیروزه مرده

  • ۰
  • ۰

نگهداری از ظروف فیروزه کوبی

اگر تا به حال  صنایع دستی فیروزه کوبی را خریداری کرده‌اید و از شیوه نگهداری  صنایع دستی فیروزه کوبی را  نمی‌دانید با ما همراه باشید. مراقبت از ظروف فیروزه کوبی برای حفظ رنگ اصلی سنگ فیروزه و افزایش طول عمر این صنایع دستی ارزشمند لازم و ضروری است. همان‌گونه که می‌دانید سنگ فیروزه یکی از سنگ‌های معدنی ارزشمندی است که در معادن نیشابور استخراج می‌شود. در سراسر جهان معادن فیروزه وجود دارد اما مرغوب‌ترین و خوش رنگ ترین آن‌ها در ایران و شهر نیشابور به دست می‌آید. به گونه‌ای که معیار سنجش فیروزه جهانی فیروزه نیشابور با نام بین المللی Persian Blue  می‌باشد.

روش نگهداری و مراقبت از ظروف فیروزه کوبی

برای حفظ سنگ فیروزه به شکل اولیه و آبی و خوش‌رنگ باید نکات مهم نگهداری آن را بدانید.  وقتی محصولات فیروزه کوبی را خریداری کرده و در منزل یا محل کار با اهداف تزیینی و یا مصرفی قرار می‌دهید باید به دقت از آن‌ها مراقبت کنید. مهم‌ترین نکته در مراقبت از ظروف فیروزه کوبی دور نگه‌داشتن آن‌ها از مواد شیمیایی می‌باشد. بزرگ‌ترین دشمن سنگ فیروزه مواد شیمیایی، عطرها، کرم‌ها و روغن‌های مختلف هستند. بنابراین همواره محل نگهداری ظروف فیروزه کوبی را از این مواد پاکیزه کنید.

هم چنین بخوانید: صنایع دستی و سوغات اصفهان

اگر از زیورآلات فیروزه کوبی استفاده می‌کنید به هنگام استفاده از مواد آرایشی، عطر و ادکلن و کرم‌ها دست خود را به دقت تمیز کنید. به هنگام شستن دست‌ها از تجمع نکردن کف صابون و سایر شوینده‌ها در مجاورت سنگ فیروزه مطمئن شوید.  برای نگهداری بهتر و عدم تغییر رنگ سنگ فیروزه هنگام خرید محصولات فیروزه راهنمای نگهداری از آن را از فروشنده جویا شوید.

چگونه طول عمر سنگ فیروزه و محصولات فیروزه کوبی را افزایش دهیم؟

سنگ فیروزه و محصولات فیروزه کوبی مانند سایر صنایع دستی نیازمند مراقبت و پاکیزگی هستند.  مهم‌ترین  موضوع در مراقبت از ظروف فیروزه کوبی روش نگهداری آن است که باید به خوبی رعایت شود.

صنایع دستی فیروزه  باید از نور مستقیم و پر حرارت خورشید و گرمای زیاد به دور باشند. بنابراین آن‌ها را در مکان مناسب با نور کافی قرار دهید. برای تمیز کردن و پاکیزه شدن این محصولات باید از پاک‌کننده‌های ملایم استفاده شود. در مراقبت از ظروف فیروزه کوبی باید به هنگام تمیز کردن و شستشو از مواد شوینده غیر شیمیایی استفاده کنید. به کار بردن دستمال نخی مرطوب بهترین پیشنهاد است.

ظروف فیروزه را به گونه‌ای می‌سازند که بر روی آن لایه‌های محافظ پلی‌استر قرار داده می‌شود تا محافظت کافی از آن به عمل آید. اما این لایه محافظ به تنهایی کافی نیست و باید  آن را از انواع مواد شیمیایی و یا بروز هرگونه ضربه بر روی آن‌ها به دور نگه داشت.

  • ۹۸/۱۰/۱۱
  • کیمیا کاظم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی