فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی - مراحل انجام فیروزه کوبی - شناخت سنگ فیروزه اصل از تقلبی - نحوه نگهداری از سنگ فیروزه و محصولات فیروزه کوبی - زنده کردن سنگ فیروزه مرده

۷ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گردنبند فیروزه کوب

زیورآلات فیروزه کوبی

در فیروزه کوبی که قدمت آن به 100 سال هم نمی‌رسد از تکه‌های کوچک فیروزه استفاده می‌شود. این تکه‌های فیروزه که دیگر کاربرد ندارند با نهایت ظرافت و نظم و دقت بر روی زیرساخت فلزی چسبانده می‌شوند. همان‌طور که اشاره کردیم قدمت فیروزه کوبی کمتر از یک قرن است اما قدمت زیورآلات فیروزه کوب به بیش از هزار سال پیش برمی‌گردد. باستان شناسان کشف کرده‌اند که مصریان چند سده قبل از میلاد از این زیورآلات استفاده می‌کرده‌اند. در این مطلب به صحبت درباره این زیورآلات خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

این هنر ابتدا در مشهد آغاز و سپس به اصفهان آورده شده است. در ساخت زیورآلات فیروزه کوبی همانند فیروزه کوبی از قطعات بلااستفاده فیروزه استفاده می‌شود. برای ساخت زیورآلات هم باید ابتدا زیرساخت فلزی آن را آماده نمود. این زیرساخت می‌تواند از جنس برنج، مس و یا نقره انتخاب شود. سپس قطعات کوچک فیروزه توسط چسب فیروزه کوبی بر روی زیرساخت چسبانده می‌شود. این کار باید با دقت و نهایت ظرافت انجام شود تا زیورآلات ساخته شده از ارزش بالایی برخوردار گردند. پس از تکمیل چسباندن قطعات فیروزه، سطح آن را ساب می‌دهند تا یکنواخت و یکدست گردد. در نهایت هم آن را پولیش می‌دهند تا جلا و درخشش کافی را پیدا کند و زیبایی‌اش دو برابر شود و روی آن از لایه پلی‌استر استفاده می‌شود.

  • کیمیا کاظم زاده
  • ۰
  • ۰

ظرف فیروزه کوب

در این نوشته ابتدا برایتان هنر فیروزه کوبی را توضیح می‌دهم سپس ویژگی‌های فیروزه کوبی مرغوب و با کیفیت را برایتان شرح می‌دهم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

  • کیمیا کاظم زاده
  • ۰
  • ۰

فیروزه کوبی

سنگ فیروزه

فیروزه سنگی آبی رنگ با رگه های تیره رنگ است که حتی پس از استخراج و در زمان استفاده تحت تاثیر شرایط محیطی است و در زمره سنگ‌های زنده قرار می گیرد. سنگ فیروزه در صنایع دستی فیروزه کوبی و ساخت زیور آلات فیروزه به کار برده می شود.

یکی از بهترین و گران ترین نوع سنگ فیروزه در معادن نیشابور (واقع در خراسان رضوی) مشاهده شده است. به همین دلیل معاملات عمده فیروزه در جهان از شهر نیشابور تامین می‌شود. کار تراش این فیروزه های استخراج شده از معادن در شهر مشهد صورت می گیرد.

ایران دارای منابع غنی از سنگ‌های قیمتی گوناگون است که فیروزه به میزان زیاد و ارزش و اعتبار بالا در آن یافت می‌شود. متأسفانه به دلیل انجام نشدن اقدامات لازم صادرات صنایع دستی ایران آن‌گونه که باید و شاید انجام نمی‌شود.

  • کیمیا کاظم زاده
  • ۰
  • ۰

ظروف فیروزه کوبی

ظروف فیروزه کوبی

اگر درباره هنر فیروزه کوبی اندکی تحقیق کرده باشید می‌دانید که این هنر هنری نوین است که در  مدت زمانی کمتر از یک قرن توانسته است طرفداران خاص خود را پیدا کند. ارزش ظروف فیروزه کوبی و سایر تولیدات این هنر توسط استادکاران مشخص می‌شود.

  • کیمیا کاظم زاده
  • ۰
  • ۰

ظروف فیروزه کوبی

مرکز ساخت ظروف فیروزه کوب

هنر فیروزه کوبی سابقه چندان زیادی ندارد و طبق گفته برخی از صاحب نظران از حدود 70 سال پیش به دست شخصی به نام یوسف حکیمیان در مشهد انجام می‌شده است. این هنر 20 سال بعد توسط حاج داداش به اصفهان آورده شده و در حال حاضر بیشتر در اصفهان انجام می‌شود.
فیروزه کوبی در ابتدا بر روی زیورآلات انجام می‌شده است مانند دستبند، گوشواره، گردنبند و غیره. اما امروزه با گذشت زمان و پیشرفت صنعت این هنر بر روی ظروف مسی انجام می‌شود و ظروف زیبایی مانند کشکول فیروزه کوب، آجیل خوری، سنبلدان، کاسه بشقاب فیروزه کوب و غیره، همگی حاصل این هنر زیبا هستند و برای تزیین و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • کیمیا کاظم زاده
  • ۰
  • ۰

inlaid-turquoise-price-and-Guarantee

فاکتورهای تعیین کننده قیمت ظروف فیروزه کوبی و صنایع دستی

بسیاری از صنایع دستی از مواد اولیه با ارزش بالایی ساخته می‌شوند. برای مثال استفاده از فلزهای قیمتی مانند طلا، نقره، مس و غیره. ظروف و اشیایی که در تهیه هنرهای دستی استفاده می‌شوند در قیمت‌گذاری آن‌ها مؤثر هستند. پس از انتخاب ساختار اولیه مانند ظرف یا جعبه یا غیره،  از رنگ‌ها و مواد مختلفی برای پیاده سازی طرح و اجرای صنایع دستی مورد نظر استفاده می‌شود. در بعضی از هنرهای دستی به جای رنگ، روغن، رزین و غیره، مواد طبیعی مانند سنگ‌های قیمتی به کار برده می‌شود که این مواد نیز در بالا رفتن ارزش هنر مورد نظر مؤثر است.

محصولات فیروزه کوبی به دلیل استفاده از فلز مس در ساخت ظروف و همچنین به کارگیری قطعات سنگ ارزشمند فیروزه نیشابور بر روی آن قیمت نسبتاً بالایی نسبت به سایر صنایع دستی دارند.  چسب و پلی‌استری که در مراحل ساخت ظروف فیروزه کوبی شده به کار برده می‌شوند نیز باید از نوع مرغوب انتخاب شوند که ثبات بیشتری به کار بدهند. بنابراین  ارزش صنایع دستی فیروزه کوبی به دلیل استفاده از مواد گران قیمت و همچنین هنر ظریف دستان استادی که این مواد را در کنار هم قرار می‌دهد بالاست.

هنگام خرید ظروف فیروزه کوبی در نظر داشته باشید محصول خریداری شده تنها هدیه‌ای برای تزیین دکور شما نیست بلکه در کنار هنر ماهرانه‌ای که آن را ساخته است دارای ارزش مادی بالایی نیز هست.

  • کیمیا کاظم زاده
  • ۰
  • ۰

مراحل فیروزه کوبی

فیروزه کوبی هنری زیبا و اصیل است که توسط استاد کاران ماهر فیروزه کوبی انجام می‌شود. این هنر که عمدتا در اصفهان انجام می‌شود زیبایی چشم نواز و خیره کننده ای دارد. در این هنر از خرده سنگ های فیروزه که دیگر استفاده نمی‌شوند استفاده می‌شود و عمدتا بر روی مس پیاده می‌شود. اما میتواند بر روی برنج، نقره و حتی زیور آلات هم کار شود. در این مقاله به بررسی مراحل فیروزه کوبی می‌پردازیم.

مراحل انجام فیروزه کوبی

1. آماده کردن ظرف مسی

برای انجام فیروزه کوبی ابتدا باید زیرساخت آن یعنی ظرف مورد نظر در کارگاه زرگری ساخته شود. این ظرف از جنس مس یا سایر جنس‌هایی که در بالا قید شد توسط استاد کار زرگر ساخته می‌شود. سپس قسمتی که باید فیروزه کوبی شود مشخص می‌شود و یک رشته‌ی نازک از جنس خود فلز دور آن لحیم می‌شود. هم‌چنین در صورتی که سطح فیروزه کوبی شده‌ی ظرف زیاد ساده به نظر برسد، قسمت‌هایی از آن را هم نقوشی به شکل گل و بوته و غیره کار می‌کنند تا اثر خلق شده زیباتر به نظر برسد.

  • کیمیا کاظم زاده