فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی - مراحل انجام فیروزه کوبی - شناخت سنگ فیروزه اصل از تقلبی - نحوه نگهداری از سنگ فیروزه و محصولات فیروزه کوبی - زنده کردن سنگ فیروزه مرده

  • ۰
  • ۰

انواع فیروزه اصل

تشخیص فیروزه اصل از بدل کار هر کسی نیست و بیشتر بومیان قادرند این کار را انجام دهند. قیمت فیروزه نیشابور در ایران بالاتر از فیروزه‌های کرمان و دامغان است زیرا فیروزه نیشابور کیفیت بالاتری دارد. متأسفانه بعضی از افراد اقدام به فروش فیروزه کرمان و فیروزه دامغان به عنوان فیروزه نیشابور می‌کند و از این راه بسیار سود کسب می‌کنند که مایه تأسف است.

به همین دلیل است که باید در هنگام خریدن فیروزه از فروشنده درخواست شناسنامه سنگ فیروزه را بکنید. در این شناسنامه مشخص شده که این سنگ از چه معدنی استخراج شده است. با این وجود روش‌هایی برای پی بردن به اصل بودن فیروزه وجود دارد که در زیر به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تشخیص فیروزه اصل از طریق رنگ آن

فیروزه مرغوب و با کیفیت رنگ آبی آسمانی دارد. فیروزه‌هایی که از نیشابور استخراج می‌شود رگه ندارد و آبی یک دست است.

اگر انگشتر فیروزه خریداری کردید می‌توانید با قرار دادن آن در آفتاب تشخیص دهید که فیروزه تقلبی است یا خیر. اگر با چند لحظه قرار گرفتن در آفتاب سنگ تغییر رنگ دهد نشان دهنده تقلبی بودن آن است. فیروزه تقلبی معمولاً از پلاستیک فشرده رنگ شده تهیه می‌شود.

برای تشخیص اینکه فیروزه از جنس پلاستیک است یا اصل، با کمک یک سوزن به آرامی بر روی آن خط نازکی بکشید. در صورتی که خط عمیقی ایجاد شود فیروزه شما پلاستیکی است اما اگر خط ایجاد نشود مشخص می‌شود که فیروزه شما اصل است. فیروزه اصل دارای درجه سختی بالایی است به طوری که می‌توان با آن شیشه را برش داد.

فیروزه شجری

تشخیص فیروزه اصل از طریق رگه‌های آن

رگه‌های روی فیروزه ایرانی به شکل ترک‌های درشت ای است که تیره رنگ هستند. این فیروزه‌ها درشت استخراج می‌شوند.

تشخیص فیروزه اصل از طریق درجه سختی آن

فیروزه اصل دارای درجه سختی 6 می باشد. از این رو می‌تواند به راحتی بر روی شیشه خراش ایجاد کند. بنابراین در صورتی که می‌خواهید به اصل بودن فیروزه پی ببرید آن را بر روی شیشه بکشید اگر توانست بر روی آن خراش ایجاد کند اصل و در غیر این صورت تقلبی است.

در صورتی که قصد خرید سنگ فیروزه یا محصولات فیروزه را دارید پیشنهاد می‌کنم مقاله چگونه سنگ فیروزه را شارژ کنیم؟ هم مطالعه نمایید.

  • ۹۸/۰۹/۲۱
  • کیمیا کاظم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی