فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی - مراحل انجام فیروزه کوبی - شناخت سنگ فیروزه اصل از تقلبی - نحوه نگهداری از سنگ فیروزه و محصولات فیروزه کوبی - زنده کردن سنگ فیروزه مرده

  • ۰
  • ۱

سوغات و صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی و سوغات اصفهان برای کسانی که با این شهر آشنایی دارند جذابیت فراوانی دارد. کسانی که تا به حال به اصفهان سفر نکرده‌اند، با ورود به این شهر، دیدن جاذبه‌های دیدنی اصفهان و آشنایی با خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی اصفهان هیجان زده خواهند شد. در این نوشتار به بررسی سوغات اصفهان و صنایع دستی مختلف آن می‌پردازیم.

انواع سوغات و صنایع دستی اصفهان

اصفهان را نصف جهان می‌نامند و این به دلیل تنوع زیبایی‌های طبیعی، خوراکی‌های خوشمزه، صنایع دستی زیبا و متنوع، آثار تاریخی و بناهای ارزشمند و دارا بودن مردمی مهربان و مهمان نواز می‌باشد. اگر بخواهیم سوغات اصفهان را تقسیم بندی کنیم می‌توانیم دو دسته خوراکی‌های مختلف و همچنین صنایع دستی را در نظر بگیریم. بسیاری با شنیدن نام اصفهان تنها گز و پولکی را به خاطر می‌آورند اما ما باید بگوییم در این شهر غذاهای خوشمزه محلی، شیرینی‌ها و انواع گز و پولکی در گوشه و کنار شهر به چشم می‌خورد.

صرف‌ نظر از غذاهای سنتی اصفهان، این شهر به نام پایگاه هنر و فرهنگ در سراسر جهان شناخته می‌شود. به همین دلیل صنایع دستی اصفهان از قرن‌ها پیش تا کنون شهرت جهانی دارد و نمونه‌های فراوان با قدمت طولانی را در موزه‌ها مشاهده می‌کنیم. خوشبختانه صنایع دستی اصفهان و سایر هنرهای مختلف امروزه همچنان زنده است و توسط هنرمندان رونق دارد. بخش عمده‌ای از صادرات صنایع دستی ایران از شهر اصفهان تأمین می‌شود تا جایی که اگر بر لیست صنایع دستی اصفهان در سازمان یونسکو نظر بیندازیم مشاهده می‌کنیم که این شهر بیشترین تعداد هنرهای جهانی را به خود اختصاص داده است.

گز و پولکی، سوغات اصفهان

خوراکی‌های سوغات اصفهان

مشهورترین سوغات اصفهان گز است. گز اصفهان که در کارگاه‌های مختلف در سراسر شهر تولید می‌شود امروزه انواع مختلفی دارد و با طعم‌ها و افزودنی‌های مختلف تهیه می‌شود. گز بادامی، گز پسته‌ای، گز شکلاتی، گز آردی و غیره از جمله این گزها هستند.

یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه در اصفهان پولکی است. پولکی نیز در شکل‌های متنوع و مزه‌های گوناگون تولید می‌شود و در بسته بندی های شکیل و زیبا به فروش می‌رسد. پولکی زعفرانی، پولکی پسته‌ای، پولکی نارگیلی، پولکی با طعم لیمو عمانی، پولکی با گل محمدی و غیره در کنار چای کامتان را شیرین خواهند کرد. شیرینی‌های کرکی، نبات و سوهان اصفهان نیز طرفداران خاص خود را دارند.

دوغ و گوشفیل یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که در اصفهان به وفور یافت می‌شود. در نظر ساکنان شهرهای دیگر خوردن دوغ ترش مزه با گوشفیل شیرین اندکی عجیب می‌باشد. اما کافی است یک‌بار آن را امتحان کنید تا به یکی از طرفداران پر و پا قرص این خوراکی خوشمزه شوید.

بریونی غذای محلی اصفهان

غذاهای سنتی اصفهان

اکنون که با ما در این مقاله با سوغات اصفهان همراه هستید بهتر است با غذاهای محلی و سنتی اصفهان آشنایی پیدا کنید. در اصفهان رستوران‌ها و غذاهای بیرون بر فراوانی را مشاهده خواهید کرد. انواع غذاهای سنتی اصفهان برای مهمانان و گردشگران این شهر جذاب و لذیذ خواهد بود. اندکی رژیم غذایی خود را کنار بگذارید و غذاهای خوشمزه اصفهان را امتحان کنید.

بریانی اصفهان یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین غذاهای سنتی این شهر است که بسیار خوشمزه است. مسافرین و گردشگران اصفهان حتماً باید در وعده های غذایی خود این غذای خوشمزه را میل کنند. یکی از دسرهای سنتی در اصفهان خورشت ماست می‌باشد. همان‌گونه که از نامش پیداست در تهیه این غذا از ماست به همراه زعفران فراوان، شکر، گوشت، زرشک، خلال پسته و غیره استفاده می‌شود. پس از خوردن غذاهای سنتی می‌توانید خورشت ماست نوش جان کنید.

صنایع دستی میناکاری اصفهان

صنایع دستی اصفهان

هنگامی که به اصفهان سفر می‌کنید شاید نتوانید غذاهای خوشمزه این شهر را به عنوان سوغات اصفهان با خود به همراه ببرید. اما می‌توانید از صنایع دستی اصفهان برای عزیزان خود هدایای زیبایی را  خریداری کنید. شاید لیست صنایع دستی اصفهان را در سایت‌های مختلف و یا کتاب‌ها و مجلات مشاهده کرده باشید. در اینجا نیز ما به اختصار به بررسی برخی صنایع دستی اصفهان می‌پردازیم.

در اصفهان هنرهای بسیاری در کارگاه‌های هنری و صنایع دستی اجرا می‌شود. خاتم کاری، فیروزه کوبی، میناکاری، گلیم بافی، معرق، منبت، چرم دوزی، نگارگری و مینیاتور، مسگری، قلمکاری، قلم زنی، هنرهای فلزی، هنرهای چوبی، هنرهایی که بر روی پارچه اجرا می‌شود مانند زری بافی و غیره از جمله صنایع دستی اصفهان هستند.

هنگامی که در میدان نقش جهان اصفهان و گوشه و کنار اطراف آن قدم می‌زنی مغازه‌ها و بازارهای قدیمی این شهر را مشاهده خواهید کرد که هنرمندان اصفهانی با عشق و علاقه طی قرون متمادی این هنرها را زنده نگه داشته‌اند. هنرجویان و استادکاران بسیاری در قرن حاضر نیز  به اجرای هنرهای گوناگون در کارگاه‌های صنایع دستی مشغول هستند. حاصل دسترنج و خدمات این هنرمندان در قالب اشیا گوناگونی که به سوغات اصفهان شناخته می‌شوند در دسترس همگان قرار دارد.

صنایع دستی فیروزه کوبی اصفهان

صنایع دستی فیروزه کوبی

در میان سوغات اصفهان صنایع دستی فیروزه کوبی از اهمیت خاصی برخوردار است. استاد حامد کریمی در کارگاه‌های فیروزه کوبی خود در شهر اصفهان به تولید ظروف فیروزه کوبی مختلف در طرح‌ها و اندازه‌های گوناگون پرداخته است. انواع ظروف فیروزه کوبی با بهره‌گیری از سنگ فیروزه نیشابور با کیفیت و مرغوبیت بالا بر روی ظروف مسی تولید می‌شود. کلیه محصولات فیروزه کوبی کریمی دارای ضمانت نامه و شناسنامه هستند. بنابراین با خیال راحت می‌توانید به خرید این محصولات بپردازید و در صورت بروز هرگونه آسیب از خدمات پس از فروش استفاده کنید. هنگام خرید صنایع دستی اصفهان از جمله محصولات فیروزه کوبی شرایط نگهداری آن را برای داشتن طول عمر بیشتر و حفظ زیبایی از فروشنده جویا شوید.

  • ۹۸/۱۰/۰۵
  • کیمیا کاظم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی