فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی - مراحل انجام فیروزه کوبی - شناخت سنگ فیروزه اصل از تقلبی - نحوه نگهداری از سنگ فیروزه و محصولات فیروزه کوبی - زنده کردن سنگ فیروزه مرده

  • ۰
  • ۰

سنگ فیروزه تراش نخورده

اگر با سنگ‌های طبیعی آشنایی داشته باشید می‌دانید که سنگ فیروزه یکی از سنگ‌های معدنی زیبا به رنگ آبی است. اهمیت سنگ فیروزه چه در میان صنعتگران و فعالان حیطه زیورآلات و چه در حوزه صنایع دستی بسیار زیاد است. رنگ سنگ فیروزه در طیف آبی روشن تا سبز مشاهده می‌شود. مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین سنگ فیروزه از معادن ایران به ویژه نیشابور استخراج می‌شود. علاوه بر کشور ما ایران کشورهایی مانند مصر، آمریکا و مکزیک نیز دارای معادن فیروزه هستند.

دلیل مرغوبیت سنگ فیروزه نیشابور کیفیت و زیبایی رنگ آبی این سنگ است که در هیچ کجای دنیا مشابه آن یافت نمی‌شود. این امر موجب شده است که فیروزه نیشابور معیاری برای سنجش سنگ فیروزه در سراسر جهان شود.

علاوه بر رنگ زیبای این سنگ، یکی دیگر از دلایل اهمیت سنگ فیروزه استحکام بالا و طول عمر آن است. به همین دلیل در صنایع دستی و زیورآلات نقش مهمی را ایفا می‌کند و محصولات فیروزه کوبی زیبا و ارزشمندی با استفاده از این سنگ ساخته می‌شوند.

اهمیت سنگ فیروزه در میان مسلمانان

سنگ فیروزه علاوه بر زیبایی ظاهری خود جایگاه ویژه‌ای در میان سنگ‌های معدنی دیگر جهان دارد. بسیاری از بزرگان دین و سنگ شناسان خواص فیروزه را برشمرده‌اند و همراه داشتن آن را توصیه می‌کنند. یکی دیگر از مواردی که به اهمیت سنگ‌ فیروزه افزوده است توصیه پیامبر اسلام و امامان معصوم به همراه داشتن انگشتر فیروزه است.

در بسیاری از روایات همراه داشتن سنگ فیروزه در جنگ‌ها برای غلبه بر دشمنان و بالا رفتن اعتماد به نفس توصیه فراوان شده است. به گفته این بزرگان رنگ آبی سنگ فیروزه دارای خاصیت آرام‌بخش بودن است و کسی که آن را به همراه داشته باشد می‌تواند بر نیروهای منفی غلبه کند. در میان رنگ‌ها رنگ آبی سمبل صلح و دوستی به حساب می‌آید و از آنجایی که الهام بخش رنگ آسمان و دریاست همراه داشتن آن خوشایند است.

  • ۹۸/۱۰/۲۳
  • کیمیا کاظم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی