فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی - مراحل انجام فیروزه کوبی - شناخت سنگ فیروزه اصل از تقلبی - نحوه نگهداری از سنگ فیروزه و محصولات فیروزه کوبی - زنده کردن سنگ فیروزه مرده

  • ۰
  • ۰

ظرف فیروزه کوب

در این نوشته ابتدا برایتان هنر فیروزه کوبی را توضیح می‌دهم سپس ویژگی‌های فیروزه کوبی مرغوب و با کیفیت را برایتان شرح می‌دهم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

هنری به نام فیروزه کوبی

فیروزه کوبی هنری زیبا است که از قدیم‌الایام انجام می‌شده است. این هنر در ابتدا در مشهد انجام می‌شده سپس به اصفهان آورده شده است و امروزه بیشتر در این شهر هنرمندان فیروزه کوب مشغول به انجام آن در کارگاه‌های فیروزه کوبی هستند. در فیروزه کوبی که بر روی ظروف مسی انجام می‌شود از تکه‌های ریز فیروزه که از تراش فیروزه به دست می‌آید استفاده می‌شود. این تکه‌ها که کارایی دیگری ندارند توسط هنرمند فیروزه کوب بر روی ظرف مسی چسبانده می‌شوند. معمولاً این هنر به صورت گروهی انجام می‌شود. اگر از کارگاه‌های فیروزه کوبی بازدید کنید هر کسی مشغول انجام مرحله خاصی است.

حالا که با فیروزه کوبی آشنا شدید اجازه بدهید از ویژگی‌های یک فیروزه کوبی مرغوب را براتان بگویم:

ویژگی‌های محصول فیروزه کوبی مرغوب

اولاً در یک محصول فیروزه کوبی مرغوب از سنگ فیروزه نیشابور استفاده می‌شود. زیرا که این سنگ از استحکام و سختی بالایی برخوردار است و مرغوب‌ترین سنگ فیروزه شناخته شده در جهان است. ثانیاً نظم و ترتیب چیده شدن قطعات فیروزه بر روی ظرف مسی باید یکنواخت باشد. هر چه قطعات فیروزه با فاصله کمتری کار شده باشد ارزش اثر خلق شده بیشتر است. ثالثاً زیر ساخت محصول فیروزه کوبی یعنی ظرف مسی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. مجموع این موارد باعث می‌شود محصول فیروزه کوبی نهایی ارزش بالاتری داشته باشد.

هنر فیروزه کوبی هنری زیبا و استفاده از محصولات فیروزه کوبی نشان‌گر ذوق و سلیقه و هنر دوستی شماست. این ظروف زیبا دارای شرایط نگهداری خاصی هستند. در صورتی که این ظروف را خریداری کردید حتماً در مورد نحوه نگهداری آن تحقیق یا از فروشنده سؤال نمایید.

  • ۹۸/۰۸/۲۲
  • کیمیا کاظم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی