فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی - مراحل انجام فیروزه کوبی - شناخت سنگ فیروزه اصل از تقلبی - نحوه نگهداری از سنگ فیروزه و محصولات فیروزه کوبی - زنده کردن سنگ فیروزه مرده

  • ۰
  • ۰

ظروف فیروزه کوبی

ظروف فیروزه کوبی

اگر درباره هنر فیروزه کوبی اندکی تحقیق کرده باشید می‌دانید که این هنر هنری نوین است که در  مدت زمانی کمتر از یک قرن توانسته است طرفداران خاص خود را پیدا کند. ارزش ظروف فیروزه کوبی و سایر تولیدات این هنر توسط استادکاران مشخص می‌شود.

محصولات فیروزه کاری به ویژه ظروف فیروزه‌ کوبی که دارای بدنه مسی هستند، با قطعات ریز و هم شکل سنگ فیروزه پوشیده می‌شوند و توسط چسب فیروزه کوبی بر روی ظرف ثابت می‌شوند. پس از تکمیل مراحل زرگری و فیروزه کوبی بر روی ظرف ساخته شده لایه‌هایی از پلی‌استر قرار می‌گیرد که به عنوان محافظ ظرف در برابر مواد شیمیایی از آن نگهداری می‌کند. با این وجود باید دقت لازم در حمل و نقل و لمس ظروف فیروزه کوبی به عمل آید که مواد شیمیایی بر روی آن‌ها اثری نگذارد.

ارزش‌گذاری محصولات فیروزه کوبی به چه صورت می‌باشد؟

هنگامی که استاد فیروزه کوبی قطعات فیروزه را بر روی بدنه ظرف قرار می‌دهد باید دقت لازم را در چینش آن‌ها به عمل آورد. مهم‌ترین ملاک ارزش گذاری محصولات فیروزه کوبی، کیفیت زیرساخت مسی و میزان مرغوبیت سنگ فیروزه به کار رفته در آن می‌باشد. هر چقدر قطعات فیروزه یک اندازه تر انتخاب شود و هنگام قرار گیری آن‌ها بر سطح ظرف دارای فواصل کمتری باشد ارزش ظروف فیروزه کوبی بالاتر است.

ارزش ظروف فیروزه کوبی هم ازنظر مادی و هم از نظر معنوی فراوان می‌باشد زیرا مواد اولیه به کار رفته در آن گران‌قیمت هستند و همچنین تبحر استاد فیروز کار در تولید محصولات فیروزه باعث زیبا شدن آن و بالا رفتن قیمت آن می‌شود.

  • ۹۸/۰۸/۱۸
  • کیمیا کاظم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی