فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

فیروزه کوبی

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی شده

تاریخچه هنر فیروزه کوبی و نحوه ساخت ظروف فیروزه کوبی - مراحل انجام فیروزه کوبی - شناخت سنگ فیروزه اصل از تقلبی - نحوه نگهداری از سنگ فیروزه و محصولات فیروزه کوبی - زنده کردن سنگ فیروزه مرده

  • ۰
  • ۰

فیروزه

فیروزه نیشابور برترین و مرغوب ترین و البته گران ترین نوع فیروزه است. یکی از معروف ترین معادن فیروزه جهان در مشهد قرار دارد و به همین دلیل است که استان خراسان مرکز تراش فیروزه و معاملات فیروزه در دنیا است. فیروزه‌ای که از معادن استخراج می‌شود را در مشهد در کارگاه‌های فیروزه تراشی تراش می‌دهند و سپس به بازارهای جهانی وارد می‌کنند.

سنگ فیروزه دارای درجه سختی 6 است و از سنگ‌های آذرین است. سختی این سنگ به حدی است که می‌توان با آن شیشه را برش داد. فیروزه در رنگ‌های آبی، سبز و سفید وجود دارد. فیروزه در اثر حرارت تغییر رنگ می‌دهد. چرا که حرارت دادن این سنگ باعث از دست رفتن آب آن می‌شود و باعث سیاه و تیره شدن آن می‌شود. به همین دلیل است که میگویند محصولات فیروزه کوبی را برای طولانی مدت در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید.

در گذشته در ابتدا این سنگ پیروزه نام داشته است. چرا که معتقد بوده‌اند هر کسی این سنگ را همراه داشته باشد پیروز می‌شود. بعدها نام آن به فیروزه تغییر کرده است. یکی از دیدنی ترین مراکز فیروزه دنیا آستان قدس رضوی است که فیروزه‌های کم نظیری دارد و دیدن آن خالی از لطف نیست.

فیروزه تنها سنگ زنده در جهان

اگر تصمیم به خرید فیروزه به شکل ظروف فیروزه کوب یا زیور آلات فیروزه دار گرفتید باید بدانید که سنگ فیروزه نیاز به نگهداری خاصی دارد. این سنگ در تماس با مواد شیمیایی و آرایشی و روغنی تغییر رنگ می‌دهد و خاصیت خود را از دست می‌دهد. بنابراین حتماً در مورد روش‌های تمیز کردن و شارژ فیروزه یا زنده کردن فیروزه مطالعه نمایید تا به اصطلاح بومیان سنگ فیروزه شما نمیرد.

  • ۹۸/۰۹/۲۸
  • کیمیا کاظم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی